SUCCESS STORIES

SUCCESS STORIES

Under 2020 var det många evenemang som fick ställas in. Ett av dessa var Riksteaterns pressträff under hösten om den kommande säsongen – en efterlängtad punkt i kultursveriges kalender där vårens alla nyheter i nationalscenens repertoar presenteras. 

Pressträffen fick därför ta ny form: Repertoar in a box. Tillsammans med teamet på Riksteatern och formgivaren Lina Forsgren tog vi fram en fysisk ask som på ett nytänkande sätt gav Sveriges kulturjournalister, redaktioner och influencers ett smakprov på vårens repertoar. 20 föreställningar, nätt förpackade på 20 kvadratcentimeter.

20 föreställningar på 20 kvadratcentimeter

Not so White Guide

För tredje året i rad släpps Halebops Not So White Guide – som har kommit att bli Sveriges mest sålda restaurangguide. Not So White Guide grundar sig i viljan att ändra rörelsemönster och insikten att mat bär berättelser genom generationer och knyter samman människor. I guiden hyllar vi, tillsammans med Halebop, och restauranger som inte får den kärlek de förtjänar, i de etablerade guiderna. Här ges både maten och krögarna utrymme i rampljuset.

Årets guide innehåller 17 restauranger i Stockholm, Göteborg och Malmö – allt från peruanskt i Hagsätra till afghanskt i Rosengård. Syftet med guiden, förutom att tipsa Halebops kunder om riktigt god mat, är att lyfta personerna och historierna bakom restaurangerna och maten.

Not So White Guide är Sveriges mest sålda restaurangguide med en räckvidd på över åtta miljoner och 5 000 beställda guider.

HALEBOP CREATIVE CALL

Halebop insåg att mycket av den kommunikation som de gjorde inte väckte tillräckligt mycket engagemang hos målgruppen, samtidigt som unga kreativa i målgruppen själva är duktiga på att skapa engagerande innehåll. Medan kreatörerna har hittat sätt att nå ut med sitt arbete så kämpar företag med att hitta sätt att nå dem. Utmaningen var att det saknades förtroende, från båda håll. Vi behövde hitta en lösning som möjliggjorde för Halebop att komma nära målgruppen, bygga tillit och få dem att bygga varumärket tillsammans med oss. 

2019 skapade vi därför Halebop Creative Call – en kreativ stafett där unga kreatörer förverkligar en idé eller dröm tillsammans med Halebop och på så sätt tar nästa steg i sin karriär. Under 2019 och 2020 har projektet löpt i två omgångar, där kreatörerna bland annat släppt klädkollektioner, skapat ansiktsfilter och lanserat artistpersonas. I Halebops kanaler får vi sedan följa skapandeprocessen. 

Genom Creative Call bygger vi relationer med målgruppen och stärker Halebops varumärke. Samtidigt skapar vi publicitet och uppmärksamhet kring kreatörernas projekt. Hittills har 16 kreatörer medverkat; bland dessa syns fotografen Paul Edwards som hade sin första soloutställning, neonkonstnären Josefin Eklund som lyste upp Azaleadalen med sina verk och möbeldesignern Gustaf Westman som släppte en möbelkollektion.