STRATEGI
Här ryms pr-strategi, sociala medie-strategi, kanalval, positionering av talesperson, marknadsstrategi med mera. Vi gör strategiska vägval som ska stötta affärsmålen.
BUDSKAP
Om du bara har 15 sekunder på dig, vad är det du måste få fram? Vi tar fram budskap till dina olika målgrupper, sätter hisspitch och tar fram kärnan i kommunikationen.
VARUMÄRKES-
IDENTITET
Hur uppfattas ditt varumärke? Vi analyserar positioneringen på marknaden och tar fram eller finslipar på tonalitet, grafisk profil, hemsidan etc.
BUDSKAPS- & MEDIETRÄNINGAR
Precis som med konditionen behöver budskap och mediehantering tränas på återkommande. Vi erbjuder detta som del i löpande arbete eller som fristående insatser.
SAKFRÅGOR
Hur ska ditt varumärke bli en aktiv samhällsaktör? Vi hjälper dig att ta fram sakfrågor att driva, debattartiklar att skriva och konventioner att riva.
INSIKTSARBETE
Hur når du in i kärnan hos din målgrupp? Vi observerar hur målgruppen agerar, sedan tar vi reda på varför målgruppen gör som de gör.
Med tydlighet menar vi strategiarbete. Det är arbetet vi behöver göra innan vi går ut och pratar externt. Desto skickligare hantverk vi gör här, desto enklare är det för mottagaren att förstå vad det är vi vill när vi väl går ut och pratar.
Not So White Guide
Halebop anlitade Obeya för en varumärkesbyggande kampanj som skulle bygga ett emotionellt band mellan Halebop och en av deras stora målgrupper, svenskar med utländsk bakgrund. Kampanjen skulle även resultera i medial uppmärksamhet.
Grunden för strategiarbetet var en gedigen målgruppsanalys och insiktsarbete. Utöver det definierades strategin av att Halebop skulle bygga stolthet hos målgruppen men också förändra människors rörelsemönster i staden.
Lösningen blev Not So White Guide – en guide som hyllar de restauranger som sällan syns i etablerade restaurangguider, men vars mat är fantastisk och älskad av målgruppen. Förutom att lyfta maten på de olika restaurangerna har även krögarna fått en plats i rampljuset.
Not So White Guide har gjorts under tre år och har fått stort medialt genomslag där till exempel TV4 Nyhetsmorgon lyft det varje år. Utöver det har bland annat Aftonbladet, Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet uppmärksammat guiden. Totalt har runt 100 artiklar skrivits med ett samlat PR-värde på över 17 miljoner kronor. I sociala medier är räckvidden cirka 4, 8 miljoner. Runt 7 000 exemplar av guiden har distribuerats och har därmed gjort Not So White Guide till Sveriges största restaurangguide.
År 2022 hamnade Halebop på första plats i Empati Grand Pris och vann även guld i kategorin för IT och Telekom på årets Swedish Content Awards.
Entry Strategy för Visit Finland
Efter en upphandling fick Obeya i uppdrag av Visit Finland att ta fram en så kallad “Entry Strategy” för den svenska marknaden. Den innefattade att sätta en strategi för hur Finland ska marknadsföra sig som en turistdestination mot Sverige och svenska resenärer.
Finland hade då inte marknadsfört sig mot svenska turister på många år och behövde ta ett rejält omtag. En ökad medvetenhet om klimatförändringarna ihop med pandemin har gjort att Finland behöver börja se sig om i närområdet igen efter turister.
Eftersom Finland och Sverige är lika varandra som destinationer och att den svenska marknaden är ganska olik andra, så behövdes en unik strategi. Det gick helt enkelt inte att applicera Finlands övergripande globala strategi på Sverige.
I ett gediget och omfattande strategiarbete tog Obeya ut en riktning för Visit Finland som stack ut rejält från hur de tidigare kommunicerat.
I dagsläget arbetar Obeya tätt med Visit Finland som deras pr-byrå på svenska marknaden, där vi sköter all pr och kommunikation åt dem. Genomslaget i Sverige har varit väldigt bra och Sverige sticker ut rejält i internationell jämförelse när vi benchmarkas mot Visit Finlands andra byråer runt om i världen. Och affärsmålet om fler svenska övernattningar i Finland, det är nått och pekar spikrakt uppåt.